Select Page

Tohle není sice přímo „veggi“ téma, ale „vegoši“ se obvykle více zamýšlejí nad zdravou stravou a obvykle také řeší problém „špatných a dobrých cukrů“. Existuje kolem toho bohaté spektrum názorů jako že „bílý cukr je jed“ apod. Chtěl bych k tomu přidat něco ze své zkušenosti. Nejsem odborníkem na výživu, ale pocházím z medicínské rodiny a už jsem za ty roky ledacos přečetl a sám na sobě vyzkoušel, takže následující text berte jako mou osobní zkušenost.

Následující odstavce budou více o chemii, pokud vás nebaví, přeskočte rovnou na konec textu k odstavcům o hypoglykemii – tedy problémům, které mohou v těle nastat kvůli nedostatku těch správných cukrů a které se zdaleka netýkají jen diabetiků.

Především – slovo cukr samo o sobě označuje pouze kategorii chemických sloučenin. Existují cukry jednoduché (monosacharidy) – glukoza, fruktoza, galaktoza – tedy cukry tvořené pouze jednou molekulou. A vedle nich existují disacharidy, které jsou tvořené vždy dvěma molekulami monosacharidů spojených dohromady nějakým dalším atomem. Tohle jsou běžné „cukry“.

Kromě toho pak existují polysacharidy, tj. sloučeniny tvořené mnoha molekulami jednoduchých cukrů, a to jsou nám dobře známý škrob, celuloza apod. Jsou to sice taky „jakoby cukry“, ale naše lidské tělo je musí přepracovat (trávit) a s některými si neumí poradit.

Vraťme se k disacharidům. Např. sacharoza (klasický bílý řepný cukr) je glukoza a fruktoza spojená dohromady atomem kyslíku. Pro výživu je dále zajímavá maltoza (tzv. sladový cukr), kterou tvoří dvě molekuly glukozy spojené kyslíkem. Naše tělo funguje na ty jednoduché cukry, takže disacharidy si musí vždy rozdělit.

Využití jednoduchých cukrů v těle je různé. Nejdůležitější je glukoza (neboli hroznový cukr). Na glukozu fungují mozkové buňky a červené krvinky. Důsledek jejího nedostatku je tedy zřejmý – mozek funguje špatně a krev špatně rozvádí po těle kyslík – selsky řečeno – nemyslí nám to a pomalu se dusíme.

Mnozí z nás vědí, že při stresu se v těle uvolní hormon adrenalin – jedním z jeho úkolů je také zajistit dostatečný přísun další glukozy rozštěpením jiných zásobních látek v těle. Z toho je vidět, jak životně nezbytná glokoza opravdu je.

Druhým důležitým monosacharidem je fruktoza (neboli ovocný cukr) – běžně se vyskytující v medu a v ovoci. Pro tělo bohužel není tak dobře využitelná jako glukoza. Metabolický proces, který z fruktozy vyrobí glukozu je poměrně složitý a má řadu nepřijemných vedlejších produktů jako např. kyselinu močovou. Takže pokud tělo živíme pouze fruktozou domnívajíce se, že činíme to nejlepší možné pro své zdraví, pak to není tak docela pravda.

 

A nyní k hypoglykemii. Je to stav zpusobený nedostatkem glukozy v krvi a naprostá většina lidí ho považuje za problém diabetiků. Ale praktické zkušenosti, které udělali mí rodiče lékaři ukazují, že hypoglykemie může postihnout prakticky kohokoliv. Jenže u ne-diabetiků mívá velmi paradoxní a nečekaný průběh a okolí si může až myslet, že dotyčný se zbláznil.

Hypoglykemie u ne-diabetiků může totiž nastat nejen nedostatkem cukrů vůbec, ale hlavně nedostatkem toho správného cukru – glukozy. Tělo totiž, jak píšu výše, funguje na glukozu. Bez ní mají problém jak mozkové buňky tak červené krvinky.

V nedávné době se stalo velmi modní sladit čistou fruktozou – jenže fruktoza, jak také uvádím výše, funguje v těle jako tzv. pomalý cukr. Tj. tělo ji musí nejdříve přetvořit, aby ji mohlo využít. Proto se pak může stát, že člověk jí subjektivně dostatek cukru, ale protože důsledně vyhledává pouze fruktozu, tak si přesto způsobí hypoglykemii.

Samozřejmě, že hypoglykemie nenastane jen tak „z čista jasna“. Nejčastějším spouštěčem je stres – protože právě při stresu potřebuje tělo nejvíce glukozy. Pokud ale místo ní má fruktozu, pak má problém. Adrenalin sice dělá co může, aby zaopatřil glukozu, ale metabolický proces potřebuje trochu času.

Proto takový člověk ne-diabetik v hypoglykemii pak může upadat do stavů zemdlelosti až bezvědomí nebo může naopak jednat zcela zmateně, nepoznávat lidi, nerozumnět mluvenému slovu nebo si plést písmena apod. Nitrožilní podání glukozy tento stav prý okamžitě upraví. Ale není třeba nic tak „drastického“, stačí i trocha obyčejného cukru – podobně jako u diabetiků. Kostka cukru, sklenice Coca-Coly apod.
Takže pozor – není cukr jako cukr a jen některý cukr je pro tělo ten pravý a cítíte-li se divně a zmateně, může to mít velmi prosté příčiny…

Zdroj – wikipedia

Obrazek – http://img.webmd.com/