Select Page

seth-tibbottV Česku toto jméno nejspíš není moc známé ale v zahraničí je značka „Tofurky“ téměř jedním ze symbolů boomu vegetariánství v USA v 70. a 80. letech 20.století.

Tato firma je jedním z mnoha “plodů” americké hippie revoluce. Oficiální historie firmy uvádí, že na počátku stála – tak jako i v mnoha jiných případech – dnes již legendární kniha Francise Moorea z roku 1971 „Diet for a small Planet“.

Tato kniha inspirovala v roce 1977 Setha Tibbotta, pozdějšího zakladatele rodinné firmy Tofurky, k prvním experimentům s vlastní výrobou tempehu. Seth sám uvádí, že nejvíce ho oslovila informace, že k „výrobě“ 1 kg hovězího masa je potřeba cca 16 kg obilí a soji. Nemluvě o nesmyslném utrpení zvířat u v moderní „živočišné výrobě“. Kdežto (podle Setha) k získání kilogramu tempehu stačí půl kila sojových bobů.

V roce 1980 založil Seth Tibbot firmu „The Tofurky Company“ a začal své malé podnikání s tempehem pomalu rozvíjet. Název Tofurky je vytvořen ze slov „tofu“ a „turkey“ (krocan), protože nesmyslné masové vraždění milionů krocanů v USA kvůli oslavě Dne díkůvzdání bylo americkými ochránci zvířat a vegetariány vždy silně kritizováno.

Sethova firma s rozvíjela pomalu ale vytrvale a o dva roky později ji finančně podpořili i jeho bratr a matka, takže se Tofurky stala rodinnou firmou. Seth byl myšlence vegetariánských potravin opravdu oddán a aby co nejvíce ušetřil, žil 7 let v domě na stromě, který si sám postavil.

Firma Tofurky se specializuje na sojové náhražky masa, salámů, klobás, nabízí také hotovou mraženou pizzu. V současnosti je třetím největším výrobcem tempehu v USA. Mnohé výrobky z jejího sortimentu jsou „typicky americké“ a evropanům by nejspíše přišly neobvyklé – což je zřejmě také důvod, proč se do Evropy údajně běžně dováží jen část sortimentu.

Zdroje: